NCBiR
W ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój firma Metal-Master realizuje projekt pt: „Bezzałogowy statek powietrzny Flaris MALE”.
Celem projektu jest opracowanie opcjonalnie pilotowanej platformy FLARIS MALE, z systemem automatycznego startu i lądowania.
Rezultat projektu zostanie osiągnięty poprzez wdrożenie badań, składających się z 8 etapów. Projekt obejmuje integrację systemów pokładowych, próby naziemne i próby w locie.
Platforma FLARIS MALE UAV jest rozwinięciem konstrukcji super lekkiego dyspozycyjnego odrzutowca FLARIS LAR 1, który posiada jeden silnik dwuprzepływowy nowej generacji. Samolot został zaprojektowany i wyprodukowany przy użyciu najnowocześniejszych materiałów kompozytowych.
Wynikiem projektu będzie udoskonalony, łatwy w pilotażu samolot, który dzięki opracowanym systemom pokładowym wspomagającym pilotaż, będzie mógł być pilotowany przez pilotów o mniejszym doświadczeniu.
Wartość projektu: 19.848.539,00 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 13.768.237,99 zł
W ramach Działania 1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego firma Metal-Master realizuje projekt pt: „Kompleksowy system ratowniczy dla samolotu „FLARIS LAR1”.
Celem projektu jest rozwój kompleksowego redundantnego systemu ratowniczego opartego o spadochron i poduszki bezpieczeństwa dla samolotu FLARIS LAR1, zapewniającego bezpieczne przyziemienie w sytuacji awarii silnika powstałej podczas regularnego przelotu eksploatacyjnego.
Aby osiągnąć ten cel zaplanowanych zostało pięć etapów prac badawczych, z czego cztery stanową badania przemysłowe, a jedno prace rozwojowe.
Prace zostaną rozpoczęte opracowaniem projektu wstępnego podsystemów i ich integracji dla całego samolotu, a następnie realizowane będą badania w zakresie spadochronu ratunkowego całego samolotu (Etap II), adaptacyjnych poduszek powietrznych (Etap III) oraz systemów pomocniczych (Etap IV). Etap V skoncentrowany będzie na wykonaniu prototypu i testach systemu nazwanego FLARIS RESCUE®.
Wartość projektu: 25.122.238,92 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 18.203.126,69 zł
Celem projektu jest opracowanie i wykonanie ekonomicznego 5-miejscowego pasażerskiego samolotu odrzutowego FLARIS CPJ otwierającego nową klasę Continental Personal Jet zdolny do lotów w dolnej stratosferze z wysoką prędkością przelotową (TAS 770km/h) i przeznaczony do komfortowego transportu 5 osób na długich dystansach do 4 500 km.
Wartość projektu: 25.045.593,75 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 18.300.755,31zł
Firma Metal-Master spółka z ograniczoną odpowiedzialnością realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich „Rozwój super lekkiego pasażerskiego 5+ samolotu odrzutowego FLARIS CPJ o radykalnie wysokich parametrach ekonomicznych i eksploatacyjnych, przeznaczonego do operacji w niskiej stratosferze-II faza
W ramach projektu przeprowadzona zostanie optymalizacja pracy silnika i systemu paliwowego w warunkach niskiego ciśnienia, niskiej gęstości powietrza i niskich temperatur. Zbudowany zostanie prototyp samolotu FLARIS CPJ oraz przeprowadzone będą próby i testy warunkujące jego właściwą pracę w niskiej stratosferze.
FLARIS CPJ jest przeznaczony dla dynamicznie rosnącego rynku lotnictwa niekomercyjnego (prywatnego i biznesowego, general and business aviation)
Celem projektu jest opracowanie super lekkiego pasażerskiego 5+ samolotu odrzutowego FLARIS CPJ o radykalnie wysokich parametrach ekonomicznych i eksploatacyjnych, przeznaczonego do operacji w niskiej stratosferze.
Efektem końcowym projektu będzie samolot FLARIS CPJ wyposażony w systemy pokładowe do pracy w stratosferze o następujących parametrach technicznych:
– masa startowa 1850 kg
– pułap maksymalny 14000 m
– zasięg 4500 km
– prędkość przelotowa 600 do 770 km/h (w zależności od pułapu),
– zgodność z wymogami regulacji CS-23.
Wartość projektu – 11.273.531,84 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich – 7.971.708,90 zł.
Kompleksowy system ratowniczy dla samolotu „FLARIS LAR1” – II faza
W ramach projektu opracowany zostanie projekt poduszki powietrznej, zostaną przeprowadzone próby wytrzymałościowe systemu bezpieczeństwa, będą prowadzone badania naziemne i próby w locie, celem zweryfikowania zaprojektowanych i wykonanych kluczowych systemów ratunkowych.
FLARIS LAR1 jest przeznaczony dla dynamicznie rosnącego rynku lotnictwa niekomercyjnego (prywatnego i biznesowego, general and business aviation)
Celem projektu jest rozwój kompleksowego redundantnego systemu ratowniczego dla samolotu FLARIS LAR1, zapewniającego bezpieczne przyziemienie/zderzenie z ziemią w sytuacji awarii silnika powstałej podczas regularnego przelotu eksploatacyjnego.
Efektem końcowym projektu będą systemy ratownicze dla statku powietrznego o parametrach:
– masa startowa = 1700 kg,
– pułap przelotowy = 7620 m,
– prędkość swobodnego opadania na spadochronie – poniżej 28 km/h.
Wartość projektu – 4.385.387,17
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich – 2.592.987,88 zł.